Zastanawiałeś się kiedyś co kieruje Tobą podczas cotygodniowych zakupów w hipermarkecie? Potrzeby? Cena? Jakość? A może impuls wywołany dobrym, marketingowym zagraniem o którym nie masz nawet pojęcia?

Sklep: pole bitwy. Tu jednak nie leje się krew – przelewane są raczej dziesiątki tysięcy złotych w różnych walutach. Niestety tylko w jednym kierunku, a mianowicie z Twojej kieszeni do kasy sklepowej. Uważasz, że to normalne? Nic bardziej mylnego! O tym co dziś kupisz na kolację zadecydował sprytny merchandiser!

Merchandising to metoda sprzedaży polegająca na maksymalnym wyeksponowaniu danego produktu w miejscu sprzedaży. To także metoda kontaktu między opiekunem produktu, a Tobą, czyli klientem. Merchandiser to osoba która ma za zadanie pokazać Ci produkt i jak najbardziej go Tobie przybliżyć. To dlatego właśnie najdroższe przedmioty w hipermarketach zawsze znajdziemy na wysokości naszych oczu. Wprawdzie na pewno przebiegniesz wzrokiem po niższych pułkach, ale prawie na pewno wybierzesz towar najbardziej wyeksponowany. Czyli droższy!

merch

Merchandising to pewnego rodzaju gra, która odbywa się między konsumentem a producentem/sklepem. Niestety my, czyli klienci bardzo często nie wiemy nic o regułach tej gry. Nawet gdy przychodzimy do sklepu z zamiarem kupna jakiegoś ustalonego już produktu zdarza się, że wychodzimy z zupełnie innym. Magia? Nie, to po prostu skuteczny marketing. Jak się bowiem okazuje aż 80% wszystkich decyzji dotyczących zakupów dokonywana jest już w sklepie! A to oznacza, że wchodzimy do sklepu bezbronni jak małe dzieci! Bez odpowiedniej wiedzy i dobrego planu zostaniemy złowieni jak ryba na haczyk. Oto rady, które pomogą w dokonywaniu świadomych wyborów:

  • Klienci najczęściej wybierają towar znajdujący się po prawej stronie. Miej to na uwadze!
  • Najważniejszy jest dobry plan – dlatego sporządź dobrą, kompletną listę z zakupami. Wtedy kupisz tylko to czego potrzebujesz.
  • Przechodzisz koło stoiska z pieczywem i czujesz silny zapach pieczonego chleba? Uważaj, hipermarkety używają specjalnych, sztucznych kompozycji zapachowych które mogą Cię popchnąć do nieplanowanego zakupu.
  • Rozglądaj się po półkach, sprawdź też te najniższe. Znajdują się tam produkty o jakości zbliżonej do tych najdroższych, są jednak nieco tańsze.
  • Zwróć uwagę na pojemność i wagę produktów w promocji – czy na pewno 25% gratis się opłaca?

Wchodząc do każdego supermarketu pamiętajmy, że jesteśmy potencjalnymi ofiarami manipulacji. I nikomu nie ufajmy – jesteśmy w końcu na wojnie! 😉

Foto: nicootje